Mäktigast på sociala medier – vem bryr sig?
Maktbarometern har sedan 2017 ritat en karta över vilka som är mäktigast bland svenskar på våra mest populära digitala kanaler. Vi gör inte skillnad på om avsändaren är en person, företag eller organisation. Det skapar en slags pedagogisk bild av hur makt kan se ut i det digitala medielandskapet.
2023 kom Maktbarometern: Göteborg. Vad är makt idag? Vem lyssnar folk på i vår stad? Och vem bryr sig egentligen? Det är några av frågorna som vi ställer oss under den här kombinerade presentationen och panelsamtalet med några av “Göteborgs mäktigaste”.
Rapporten har tagits fram av Medieakademin, en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället, på uppdrag av Göteborgs Stad.
Johannes Gustavsson är kommunikationskonsult, föreläsare och författare. Han är ledamot i Medieakademin och ingår i arbetsgruppen som gör den årliga Maktbarometern.
Adam Larson (@adamlrsn) blandar underhållning med fakta om allt från myggbett till Karlatornet och på så sätt gör TikTok lite smartare för varje video. I Göteborg rankar han mäktigast på TikTok, tredje mäktigast på YouTube och landar på sjätte mäktigast på totallistan
Matilda Karlsson (@homelifewithdiana) har tagit svenska Instagram- och TikTok-flödet med storm med sin matlagning, men också med en plattform för att lyfta även andra frågor… I Göteborg rankar hon tjugonionde mäktigast på TikTok.
Efter seminariet fortsätter samtalet i Göteborgs stads samtalsyta Framtidsbara staden.
Medverkande


